Finnairin sukeltajat ry:n jäsenet ovat suosineet useita sukelluskohteita.

Monet niistä on hylkyjä, jotka sijaitsevat eri puolilla Suomenlahtea ja vaatimustasoiltaan erilaisissa kohteissa ja syvyyksissä
Hylkykohteisiin pääset tutustumaan muun muassa täältä: Hylyt net

Sukelluskohteissa tullaan vierailemaan kohteesta ja sääolosuhteista riippuen joko kerhon omalla Cicilia ll veneellä, kumiveneellä tai autoilla.

Tässä muutama esimerkki Helsingin edustan hylyistä
Coolaro: Hylky on kolmessa kokonaisuudessa. Keula parhaassa kunnossa, moottori mahtavan kokoinen ja perä viellä tunnistettavassa kunnossa. Erittäin sopiva aloittelijoillekin. Tuuli herkkä, kova liikenne lähellä.
Hylkypuisto: Kronprins Gustav Adolf. Tästä hylystä tehty puisto jonne rakennettu reitti opaskyltein. Mielenkiintoinen ja usein kohtalainen näkyvyys. Sopii vähemmän sukeltaneille myös. Tuuli herkkä, kova liikenne lähellä.
Tiili: Yksi parhaista kohteista aloittelijoille. Rinnettä pitkin tiilivanaa hylylle. Luodosta saa hieman tuulisuojaa. Näkyvyys kohtalainen.
Folkkari:
Paljon sukellettu kohde, ei niin altis kaikille tuulille. Hylky pahasti hajonnut. Näkyvyys vaihtelee kovasti.
Emilie: Meille uusi kohde. Vaativa, varsinkin huonolla näkyvyydellä. Alussa vaikea hahmottaa. Opasnaru keulaan ruumien ohi. Kaikenlaista roinaa. Kalkki tynnyreitä, isoja koksi “puristeita”…
Aleksanteri: Usein kohtalainen näkyvyys. Sopii myös aloitteleville.

Tässä kohteita itäisellä Suomenlahdella
Chrysant: Emäsalon vieressä, oikein päin oleva rahtialus. Suht ehjä ja usein hyvä näkyvyys ja valoa riittää. Erittäin suosittu myös talvella.
Kultakaleeri: Helppo kohde Emäsalon lähellä. Hajalla pitkin pohjaa.
Raimo Ragnar: Pellingin etelä puolella karikon vieressä isohko rahtilaiva joka kummin osittain hajonnut/purettu.
Toras: Oikein päin oleva rahtilaiva aivan Kotkan Kaunissaaren rannan tuntumassa. Yleensä aika pimeä, mutta muuten hyvä näkyvyys.
Fifetown: Loviisan edessä, karikon vieressä, keula hajalla rinteessä. Perä painunut saveen. Keski- ja perälaiva suht ehjä. Kannatta tutustua.

Vain muutama Tammisaaren ja yksi Hangon alueelta. Aluehan on melkoinen hylky hautausmaa.
Eira: Komea hylky oikeinpäin suht’ syvällä. Vaikuttavan kokoinen johon pääsee helpolla myös sisälle. On vaan todella altis tuulille. Näkyvyys yleensä vähintään kohtalainen.
Eggo: Meidän “koti” hylky. Oikealla kyljellään ja näkyvyys usein huono. Vaati muutamia sukelluksia, ennen kuin pystyy hahmottamaan kunnolla. Hylystä löytynyt paljon tavaraa. Pääsee sisälle.
Ju88 A5: Teimme Ilmailumuseolle tutkimustyötä tämän Ju88 kanssa. Kone palasina pitkin pohjaa. Paikka ihanteellinen. Hiekka pohja, hyvä näkyvyys ja matala. Huom. Sotamuseon hylky.
Siipiratas: Soveltuva kohde tuulisille päiville. On hajonnut pahasti saaren rannan tuntutmaan. Huonolla näkyvyydellä erittäin vaikea hahmottaa. Viereisen saaren rannassa kiva jyrkänne.
Keulakuva: Todella kiva kohde Hangon lähellä. Oikeinpäin oleva puinen purjelaiva. Sopii niin aloittelijoille kuin konkareille. Jokaisen pitäisi käydä edes kerran täällä, vaikka keulaluva itse onkin museolla korjattavana..
Antonio: Kesällä huono näkyvyys, mutta upea talvi kohde. Lähellä rantaa alle 15m syvyydessä.

Hylyt netin sivujen ongelman takia, käytämme heidän antamaa informatiota omalla sivullamme.

Mologna, Hästön siipiratashylky

Hangon itäpuolella Tammisaaren edustalla Böxholmin ja Hästön välissä lepää pahasti hajonnut venälälinen Mologna-niminen (ent. Sinemoorets) siipiratasalus. Se oli venäjällä vuonna 1905 rakennettu verkonlaskija, uppoumaltaan 45 tonnia. Sodan aikana sitä käytettiin miinankuljetuksiin ja -laskuun. Alus upposi 14.6.1916.
Vuoden 1918 aikana hylyn miinalasti tyhjennettiin. Samalla saatettiin nostaa myös laivan koneet. Hylyn keula on noin 9 metrin ja perä 13 metrin syvyydessä Bocksholmenin kaapelimerkin kohdalla.
Tekstin laatinut Vaheri-Hyvärinen-Saari
Lähdetiedot
Vaheri-Hyvärinen-Saari: Hylkyjä Suomenlahdella ja Saaristomerellä

Mologna
Uponnut 14.6.1916
Sijainti Tammisaari, Hästön koillispuoli
Merikartta 21
Pienoismerikartta 727
Koordinaatit
P 59°51,50′
I 23°21,82′
kkj
Kotipaikka Venäjä
Rakennusvuosi 1905
Rak.materiaali teräs
Hylkytyyppi verkonlaskija
– mitat pituus n. 50 m
– asento Rannan suuntaisesti (itä-länsi), keulan alla 9 m, perässä 13 m
– minimisyvyys
– kunto Teräsrakenteinen siipiratashylky on pahasti hajonnut. Peräosa nähtävissä, keula levinnyt, jokunen kansipala tallella.
Pohjan syvyys 9-14 m
Pohjan laatu
Näkyvyys 0,5-5 m
Muuta Varottava häiritsemästä kesämökkiläisiä.
Tiedot Päivi Vaheri