Tämän vuoden isäntänä toimi Cargoluxin pieni sukelluskerho ensimmäistä kertaa sukellustapahtumien historiassa. Tähän pieneen maahan Finnairin joukkue saapui monessa osassa – kilpailijat omalla lennolla Düsseldorffista ja kannattajat Hahnin, Zürichin ja Brüsselin kautta. Kaiken tämän lisäksi sukellusvarusteet kiersivät vielä Amsterdamin kautta ja saapuivat perille 10 minuuttia ennen kilpailukuljetuksen lähtöä.


Osa porukasta ehti perjantaina tutustumaan kaupunkiin ja samalla tuli testattua pohkeet ja reidet vanhan kaupungin jyrkillä rinteillä.
Kilpailu pidettiin lauantaina 12 kesäkuuta ilmeisesti maan ainoalla järvellä, joka sekin on padottu tekojärvi. Matkaa noin tunti. Ilma oli kesäkuun aamuksi kolea ja sateinen.


Odottelu kisan alkuun oli pitkä kun isäntien tehtäväradan rakentaminen ei oikein meinannut onnistua. Ensimmäisenä tehtävänä oli suunnistus. Rannasta otettiin suunta poijulle, joka näkyi pinnalla. Kun poiju löytyi, niin poijun alaosassa oli uusi suunta vedenalaiselle poijulle ja taas siitä uusi suunta seuraavalle vedenalaiselle poijulle, kaikkiaan kolme vedenalaista poijua ja sitten suuntima takaisin rantaan. Matkalla oli reitin sivussa tauluja, missä oli sanoja. Tehtävä päättyi, kun kumpikin sukeltaja oli kuivalla maalla ja kertoivat vedenalaisten taulujen sisältämän lauseen ”I will pay the beer tonight”. Kilpailujoukkueita oli 4, eli Finnairilta yksi, Lufthansalta yksi ja isäntien 2 joukkuetta. Tässä vaiheessa isäntien ajanotto kävi omien puolesta ja he saivat omalle ykkösjoukkueelleen sekunnin paremman ajan kuin Finnairin joukkueen aika. Isännät vielä menivät ensimmäisenä ja pöllyttivät pohjan ikävällä tavalla seuraavien joukkueiden kiusaksi.


Toinen tehtävä oli pelastustehtävä, missä rannalta pelastaja ui perusvälineillä noin 3 metrin syvyyteen vajonneen uhrin luo, nosti uhrin pintaan ja hinasi ankkurissa olevalle veneelle riisuen sukelluslaitteen samalla kun raahasi uhria. Tämän jälkeen uhri piti nostaa veneeseen ja aika pysähtyi uhrin päästyä veneeseen. Tässä tehtävässä Finnair olikin sitten ylivoimainen voittaja ja CV ykkösjoukkue toinen.


Kolmas tehtävä tehtiin rannalla. Pimeä maski päässä ja parin toiset kädet nippusiteellä yhteen kiinnitettynä piti parin kasata laitepaketti sukellettavaan kuntoon. Tässä tehtävässä viimeiset joukkueet voittivat ja sekä Finnairin että Cargoluxin joukkueet kisasivat viimeisestä sijasta. Finnair hävisi muutamalla sekunnilla.


Lopputuloksissa isännät päättivät olla voittajia ja Finnair oli siis tuon hupitehtävän ja epäreilun suunnistustehtävän vuoksi niukka kakkonen. Tällä kertaa perää piti Lufthansa.


Kilpailun jälkeen kävimme tutustumissukelluksella tuossa padotussa järvessä. Se on laakson pohjalla ja veden alta löytyi maantie, silta ja monta vanhaa liikennemerkkiä. Vesi oli suhteellisen kirkasta, paitsi jos pohjaa pöllytti.


Illalla palkintojen jako oli paikallisessa maalaisravintolassa tyypillinen luxemburgilainen illanvietto. Isäntiä kiitettiin ja onniteltiin reilusta voitosta.


Sunnuntaina suuntasimme Moselin laaksoon Saksan rajalle viinitiloille. Samalla tuli kierrettyä oikeastaan koko Luxemburg. Tässä vaiheessa osa kannustusjoukoista oli jo lähtenyt paluumatkalle Brüsselin ja Hahnin kautta ja viimein illalla kisajoukkue suuntasi Geneven kautta kotiin. Nyt seurasivat matkalaukutkin mukana.

Seuraavan kerran kisat järjestetään Suomessa elokuussa 2012.

Tulokset:

1 Cargolux 1  Fred ja Georges
2 Finnair        Timo ja Panu
3 Cargolux 2  Paul ja Nicolaj
4 Lufthansa    Kai, Peter ja Ivo

Kategoriat: ASCA:n kisat